Nie taki diabeł straszny – czyli podróżowanie w czasach pandemii…
Kto tęskni za podróżami? Zmiana krajobrazu, morska bryza, piasek pod stopami? A może góry, trekking? Byle dalej od swoich 4 kątów, w których jesteśmy zamknięci od ponad roku. Chwila wytchnienia, odpoczynku, relaksu…. Każdy z nas zasługuje na głęboki oddech normalności.
Dzisiaj kilka słów o tym, jak teraz wygląda podróżowanie. Zmiany były niezbędne, ale nie wprowadzono niczego o czym od roku nie wiemy.
Procedury na lotniskach i podczas lotu (z małymi wyjątkami dotyczącymi poszczególnych linii lotniczych) są takie same we wszystkich państwach EU, podobne obowiązują również resztę krajów. Dotyczą one przede wszystkim: dystansu społecznego, zasad dezynfekcji i higieny osobistej, czyli tego o czym mówimy od początku pandemii.
Porty lotnicze wprowadziły szereg zmian, które obejmują m.in. kontrolny pomiar temperatury przy wejściach do terminali, odizolowanie pasażerów wylatujących od pasażerów przylatujących, obowiązek zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki ochronnej, przygotowanie punktów, w których gromadzą się pasażerowie do zachowania dystansu społecznego, dodatkowe punkty ze środkami dezynfekującymi dla pasażerów, dostęp do maszyn, w których można zakupić maseczki ochronne.
W przypadku podróży do krajów, do których wymagane jest posiadanie wizy turystycznej, dobrze jest wcześniej zakupić wizy online.
Osoby wykazujące symptomy choroby COVID-19 nie powinny pojawiać się na lotnisku. W przypadku podejrzenia stanu zdrowia pasażera, służby lotniskowe będą mogły skierować osobę na kontrolę lekarską w przygotowanych do tego specjalnych pomieszczeniach.
Prośba jest również o minimalizowanie bagażu podręcznego.
SZYKUJĄC SIĘ DO PODRÓŻY NIE ZAPOMNIJ:
- maseczek ochronnych
- żelu antybakteryjnego
- aktualnych dokumentów podróży, paszportu (jeżeli jest wymagany),
- aktualnych wyników testu COVID-19 (nie starszych niż 72 h przed wylotem, jeżeli są wymagane)
- kart kredytowych (ogranicz możliwość korzystania z gotówki)
- telefonu z dostępem do internetu/ładowarki by być na bieżąco z wszelkimi informacjami
NA LOTNISKU
- Każdy pasażer ma obowiązek wypełnienia oświadczenia o stanie zdrowia, zgodnie z instrukcją przewoźnika.
- należy zachować dystans społeczny i unikać tworzenia kolejek do stanowiska nadawania bagażu.
- stanowiska check-in zostały wyposażone w specjalne osłony oddzielające pracowników od pasażerów.
- Na lotnisku obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki (również w trakcie kontroli bezpieczeństwa).
- przed wejściem czeka na Ciebie pomiar temperatury – nie utrudniaj pracownikom lotniska ich pracy
- dezynfekuj ręce
- zabierz zaświadczenie o wykonanym negatywnie teście na COVID-19 (ważny 72 h przed wylotem o ile kraj docelowy ma takie wymagania)
- ogranicz ilość bagażu podręcznego
NA POKŁADZIE
- stosuj się do instrukcji załogi
- przygotuj się na kolejny bezdotykowy pomiar temperatury, który decyduje o ew. wpuszczeniu na pokład samolotu. Wynik, który przekroczy 38°C jest podstawą do odmowy wejścia na pokład.
- dezynfekuj ręce
- przygotuj się na ograniczenia w serwisie pokładowym (brak ciepłych posiłków, napoje i przekąski serwowane w indywidualnych opakowaniach)
- płatności na pokładzie będą możliwe wyłącznie bezgotówkowo
- Samoloty są dezynfekowane specjalnymi środkami biobójczymi, wyposażone są w filtry typu HEPA, które zabezpieczają przed 99% bakterii i wirusów na pokładzie.
- schowki oraz luki bagażowe dezynfekowane są regularnie
- Po wylądowaniu opuszczanie samolotu będzie odbywać się stopniowo. Należy zachowywać dystans.
- W przypadku korzystania z autobusów lotniskowych ich liczba będzie dostosowana do liczby pasażerów. Liczba pasażerów w autobusie zostanie ograniczona.
TRANSFER
Wszystkie autokary są zdezynfekowane, w czasie przejazdu wymagane jest noszenie maseczek, przy wejściu wymagane jest zachowanie dystansu, poczekanie spokojnie w kolejce.
Rząd siedzeń za kierowcą powinien być pusty.
Autobusy nie mogą być pełne – należy liczyć się z opóźnieniem i wydłużonym czasem realizacji transferów.
Personel lokalny (kierowcy, pracownicy kontrahenta, rezydenci) wyposażeni są w osobiste środki ochrony.
W HOTELU
- Online check-in: W wielu hotelach można zameldować się bezkontaktowo za pośrednictwem strony internetowej danego obiektu.
- Zasada dystansu: W miejscach publicznych, takich jak lobby, restauracje czy korytarze, wszyscy muszą zachować między sobą odległość od 1,5 do 2 metrów.
- Restauracje: Maksymalne obłożenie zostanie znacznie zmniejszone. Stoły zostaną ustawione w minimalnej odległości 1,5 metra od siebie i dezynfekowane po zakończonym posiłku.
- Wydłużenie godzin otwarcia: Aby zapewnić wystarczającą przestrzeń dla wszystkich gości, godziny otwarcia restauracji i innych obiektów hotelowych zostaną wydłużone.
- Rozrywka i aktywności: Udostępnione będą atrakcje dla ograniczonej liczby uczestników, w formach, które nie wymagają bliskiego kontaktu. Oferta SPA zostanie odpowiednio ograniczona i przygotowana pod kątem bezpieczeństwa. W każdym hotelu udostępnione będą informacje odnośnie dostępnych form aktywności, należy się z nimi zapoznać po przyjeździe.
- Dozowniki dezynfekujące: Dostępność dozowników zostanie znacznie zwiększona, aby goście i pracownicy mogli dezynfekować ręce w miejscach gdzie jest to wymagane, w tym w lokalizacjach, w których oferowane są posiłki czy obiektach rekreacyjno-sportowych.
- Sprzątanie pokoi: Wprowadzone zostaną nowe zasady sprzątania w pokojach, aby zapewnić najlepszy możliwy standard higieny i bezpieczeństwa. Wszystkie pokoje będą dokładnie wyczyszczone przed przybyciem gości i te same procedury dezynfekcji będą obowiązywały przy każdej zmianie gości w pokoju.
- Ograniczenia samoobsługi: W celu zachowania higieny, samoobsługa w restauracjach zostanie zmodyfikowana i ograniczona. O ile to możliwe, posiłki i napoje będą podawane gościom przez pracowników noszących maski ochronne.
- Ważne: W związku z lokalnymi wymogami, zasady bezpieczeństwa i higieny stosowane przez hotele mogą się różnić w poszczególnych krajach.
*na podstawie informacji udostępnionych przez organizatorów
Specjalista ds. turystyki