Prawa Pasażerów w transporcie lotniczym w przypadku opóźnienia lotu

Lecisz samolotem na urlop lub w podróż służbową? Samolot czarterowy, rejsowy a może tanie linie lotnicze? Znaj swoje prawa jako pasażera. Pomoże Ci to spokojnie podejść do sytuacji, która na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo stresująca.

Dzisiaj kompendium wiedzy w przypadku gdy Twój lot zostanie OPÓŹNIONY.

  1. Prawo do informacji o prawach pasażera

W przypadku opóźnienia lotu o co najmniej dwie godziny przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki.

  1. Prawo do opieki

W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom:

  • wyżywienie i napoje
  • dwie rozmowy telefoniczne, faksy, dalekopisy lub e-maile
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania

Pomoc udzielana jest w zależności od czasu oczekiwania na opóźniony lot, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.

W przypadku dużych opóźnień pomoc będzie oferowana po upływie:

  • co najmniej 2 godzin – w przypadku lotów o długości do 1500 km
  • co najmniej 3 godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrzwspólnotowych na dystansie 1500-3500 km
  • co najmniej 4 godzin – dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km
  1. Prawo do odszkodowania

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera przewoźnik obowiązany jest do wypłaty odszkodowania w następujących wysokościach:

  • 250 € dla lotów o długości do 1.500 km
  • 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km
  • 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km
  • 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km

W przypadku lotów innych liż loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km opóźnionych o mniej niż 4 godziny przewoźnik lotniczy może zmniejszyć kwotę odszkodowania o 50%.

Prawo do odszkodowania z tytułu opóźnionego lotu nie przysługuje gdy opóźnienie to jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (przez nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć m.in. destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo, strajki mające wpływ na działalność przewoźnika).

Wypłata odszkodowania winna nastąpić w formie pieniężnej.

Za pisemną zgodą pasażera może nastąpić w formie vouchera lub usług.

  1. Prawo do zwrotu pełnej ceny biletu i bezpłatnego powrotu

W przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 5 godzin pasażer ma prawo zrezygnować z podroży za zwrotem kosztów biletu

Procedura reklamacyjna

Reklamację na odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie bądź opóźnienie lotu złóż najpierw u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania możesz wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, bowiem dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych.

Skargę możesz złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni.

Należy do niej dołączyć:

  • kopię potwierdzonej rezerwacji na dany lot,
  • kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
  • kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamacje nie została udzielona.

 

Od ponad roku współpracujemy z firmą DelayFix. Ich zespół tworzą doświadczeni specjaliści prawa, którzy wykorzystując swoje doświadczenie, wiedzę i odwołując się do odpowiedniego orzecznictwa, wspierają naszych Pasażerów w uzyskaniu rekompensaty. Służymy pomocą w skontaktowaniu Państwa z firmą DelayFix i pokierowaniu procedurą odszkodowawczą za opóźniony lot.