Prawa Pasażerów w transporcie lotniczym w przypadku odwołania lotu

Lecisz samolotem na urlop lub w podróż służbową? Samolot czarterowy, rejsowy a może tanie linie lotnicze? Znaj swoje prawa jako pasażera. Oszczędzisz czas i nerwy.

Dzisiaj kompendium wiedzy w przypadku gdy Twój lot zostanie ODWOŁANY

  1. Prawo do informacji o prawach pasażera

W przypadku odwołania lotu przewoźnik jest obowiązany wręczyć każdemu pasażerowi pisemną informację o przepisach dotyczących minimalnych praw pasażerów w tym prawa do odszkodowania i opieki.

  1. Prawo do opieki

W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić pasażerom:

  • wyżywienie i napoje
  • dwie rozmowy telefoniczne, faksy, dalekopisy lub e-maile
  • zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania

Pomoc udzielana jest w zależności od czasu oczekiwania na alternatywny lot, przy czym prawo do zakwaterowania w hotelu przysługuje tylko w przypadku konieczności oczekiwania na ten lot przez jedną lub więcej nocy.

  1. Prawo do odszkodowania

W przypadku odwołania lotu przewoźnik obowiązany jest do wypłaty odszkodowania w następujących wysokościach:

  • 250 € dla lotów o długości do 1.500 km
  • 400 € dla lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km
  • 400 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości od 1.500 km do 3.500 km
  • 600 € dla lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km

 

Kwota odszkodowania może być zmniejszona o 50% w przypadku, gdy czas przylotu alternatywnego lotu w stosunku do planowanego nie przekracza:

  • dwóch godzin w przypadku lotów o długości 1.500 km
  • trzech godzin w przypadku lotów wewnątrzwspólnotowych o długości powyżej 1.500 km
  • trzech godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1.500 km a 3.500 km
  • czterech godzin w przypadku lotów innych niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3.500 km

Prawo do odszkodowania nie przysługuje w przypadku gdy:

  • pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu co najmniej 2 tygodnie przed planowanym czasem odlotu.
  • pasażerowie zostali poinformowani odwołaniu lotu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowanym czasem odlotu i równocześnie zaoferowano im zmianę planu podróży umożliwiającą im wylot nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym a przylot do ich miejsca docelowego nie później niż 4 godziny po planowanym.
  • pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem odlotu i równocześnie zaoferowano im zmianę planu podróży umożliwiającą im wylot nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym a przylot do ich miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po planowanym.
  • odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (przez nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć m.in. destabilizację polityczną, warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, zagrożenie bezpieczeństwa, nieoczekiwane wady mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo, strajki mające wpływ na działalność przewoźnika).

Wypłata odszkodowania winna nastąpić w formie pieniężnej.

Za pisemną zgodą pasażera może nastąpić w formie vouchera lub usług.

  1. Prawo do zwrotu pełnej ceny biletu i bezpłatnego powrotu

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo odstąpić od umowy. W tym przypadku przewoźnik jest zobowiązany:

  • zwrócić w formie pieniężnej pasażerowi pełen koszt biletu, w terminie 7 dni, po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyta, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera oraz zapewnić pasażerowi, gdy jest to odpowiednie, w najwcześniejszym możliwym terminie lot powrotny do pierwotnego miejsca wylotu.

Za pisemną zgodą pasażera zwrot pełnego kosztu biletu może nastąpić w formie vouchera lub usług.

  1. Prawo do zmiany planu podróży

W przypadku odwołania lotu przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego:

  • w najwcześniejszym możliwym terminie lub
  • w terminie późniejszym dogodnym zarówno dla pasażera jak i przewoźnika.

Prawo zmiany planu podróży nie przysługuje pasażerowi, który skorzystał z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.

Procedura reklamacyjna

Reklamację na odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie bądź opóźnienie lotu złóż najpierw u przewoźnika, który wykonywał dany rejs. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania możesz wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Jest to ważne, bowiem dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u linii lotniczej, można wnieść do ULC skargę na naruszenie przez przewoźnika postanowień przepisów unijnych.

Skargę możesz złożyć, jeśli od momentu złożenia reklamacji minęło 30 dni.

Należy do niej dołączyć:

  • kopię potwierdzonej rezerwacji na dany lot,
  • kopię reklamacji skierowanej do przewoźnika,
  • kopię udzielonej przez niego odpowiedzi, bądź wskazanie, że pomimo upływu terminu 30 dni odpowiedź na reklamacje nie została udzielona.